Prikbord

Bent u een inwoner van Top en Twel en wilt u ook een oproep of advertentie plaatsen in deze rubriek?

2021-09-16 21:24:08
donderdag 16 september 2021

De Jungfrau-Marathon van Frank Visser

Lekker gemaakt door mooie video's op You Tube besloot ik vorig jaar om mijn eerste marathon in Zwitserland te gaan lopen. De Jungfraumarathon moest mijn eerste marathon worden. Deze marathon begint normaal gesproken in Interlaken en eindigt 1800 meter hoger bij de Kleine Scheidegg, hoog in de bergen.

Om mee te kunnen doen is al een hele opgave, maar lukte me. En zo vertrok ik vol goede moed donderdag 9 september naar Interlaken voor mijn eerste marathon.Ik had nog een mail gehad, waarin stond dat het parcours een beetje omgelegd was in verband met Corona maatregelen. Ik ging er nog steeds vanuit dat de eerst 25 km redelijk vlak zouden zijn en dat we daarna gingen klimmen....

Enfin 's morgens om 10:15 klonk het startschot van deze epische marathon en iedereen was vrolijk...Na 4 km moesten we plotseling klimmen en niet zo'n beetje ook, daar ging mijn strijdplan! Na een klim van een uur ging het redelijk vlak verder in het prachtige dal van Lauterbrunnen. Om me heen veel deltavliegers en zo afentoe een helicopter. Een zonnetje erbij en mooie watervallen zorgden voor een opperbest humeur, wat een paradijs!

Toen kwamen we na 25 km in het plaatsje Wengen en dook plotseling "de muur van Wengen" op, een ongelofelijk lang en steil stuk. Dit deel van het parcours was zo steil dat je eigenlijk alleen kon wandelen. Dit duurde zo'n 5 km, maar ik overleefde het zonder kleerscheuren...Na een paar km vlak begon het pad weer te stijgen en zag ik om me heen de eerste slachtoffers afgevoerd worden door het Rode Kruis. Na een goede 30 km hielt het pad op en begon de marathon steeds meer op bergbeklimmen te lijken.....ik stapte van wortel naar rots, naar wortel etc. kilometers lang.

Inmiddels was de temperatuur behoorlijk gezakt naar een graad of 2 en was het enorm mistig. Het tempo zakte langzaam verder weg, maar dit kon me inmiddels niet meer schelen, ik focuste me puur op het finishen van de race bij de Eigergletcher (de finish lag 200 meter hoger dan normaal).

Na welgeteld  7 uren en 14 minuten kwam het finishdoek in beeld, met een allerlaatste krachtsinspanning kwam ik over de streep en kreeg ik een lap eremetaal om mijn nek gehangen....ik had het gered! Mijn eerste marathon en meteen ook een van de zwaarste ever! Ik dacht dat ik zo ongeveer laatste was maar dit bleek later nogal mee te vallen, ik was 2224 e van de 4000, ergens in het midden dus...

Daarna ben ik snel naar mijn caravan gevlucht en in slaap gevallen. De volgende dag heb ik het eerste deel van het parcours op de racefiets gedaan en vond ik het nog zwaar! De Jungfraumarathon was al met al een fantastische ervaring die ik misschien nog wel eens ga doen.

Grussli aus die Schweiz! Frank Visser.