Op de niet beweegbare delen aan beide kanten van de brug wordt een nieuwe laag asfalt aangebracht. Daarnaast worden de eerste versterkingswerkzaamheden aan het beweegbare deel van de brug uitgevoerd. Deze werkzaamheden vinden plaats vanaf de onderzijde van de brug en kunnen alleen worden uitgevoerd wanneer er geen verkeer over de brug rijdt.
Het werk is nodig omdat de staat van de brug sneller achteruit gaat dan voorzien. Dit heeft naast de leeftijd van de brug (1939) te maken met het zwaarder wordende verkeer en de extra belasting door de tijdelijke stremming en beperkingen bij de Prinses Margriettunnel.
Inmiddels is de rijstrook verplaatst en versmald naar 3,5 meter en daarnaast geldt er een gewichtsbeperking van 50t op de brug, waarbij vrachtauto’s geadviseerd wordt om via de A7 te rijden. In de loop van 2024 worden nog een aantal werkzaamheden uitgevoerd om de brug verder te versterken.
Omleidingsroutes
Het verkeer wordt omgeleid via de A7. Voor het landbouwverkeer of verkeer dat niet door de Prinses Margriettunnel past, geldt dat zij tijdens deze periode een alternatieve route moeten nemen.
Bron: Rijkswaterstaat