Voor het landbouwverkeer of verkeer dat niet door de Prinses Margriettunnel past, geldt dat zij tijdens deze periode een alternatieve route moeten nemen. Voor fietsers en voetgangers worden pendelbussen ingezet. De reistijd wordt daardoor langer.
Waarom is stremming onvermijdelijk?
De dekplaten van de ballastkist verkeren in een slechte staat en moeten worden vernieuwd. Daarnaast vindt er een herschikking plaats van de verschoven ballast. Na deze werkzaamheden kan de ballastkist weer voor lange tijd mee. De ballastkist heeft de functie van contragewicht bij een brugopening. Om de werkzaamheden goed en veilig uit te kunnen voeren, moet de brug in een geopende positie staan. Het stremmen van de brug is daarom onvermijdelijk.
Pendeldienst voor fietsers en voetgangers
De pendeldienst rijdt dagelijks tussen 7:00 – 20:00 uur. De opstappunten zijn:
- Joure-zijde: De laatste afslag voor de brug: Greate Sudein en Sudwei
- Sneek-zijde: De laatste afslag voor de brug: Nije Dyk
De pendeldienst wordt gereden door bussen met fietsaanhangers. Er zullen 2 à 3 ritten per uur gereden worden (afhankelijk van de drukte op de omleidingsroute en de rij- en rusttijden van de chauffeurs). "Helaas kunnen we geen gedetailleerd rittenschema opstellen", meldt Rijkswaterstaat.
Waarom wordt er gewerkt aan de brug?
Uit meerdere inspecties is gebleken dat de staat van de brug sneller achteruit gaat dan voorzien. Dit heeft naast de leeftijd van de brug (1939) te maken met het zwaarder wordende verkeer en de extra belasting door de tijdelijke stremming en beperkingen bij de Prinses Margriettunnel. De afgelopen periode zijn al diverse maatregelen genomen om de brug te beschermen
Afsluiting Prinses Margriettunnel
Op maandag 15 januari en dinsdag 16 januari is de Prinses Margriettunnel afgesloten voor het verkeer van Joure naar Sneek tussen 19.00 en 05.00 uur. Volgens Rijkswaterstaat is de afsluiting noodzakelijk om ballast in de tunnel veilig te kunnen verplaatsen. Een omleidingsroute voor het verkeer zal met gele borden worden aangegeven.